Konferencja kolejowa
W związku z przeprowadzaniem Sektorowego Programu Operacyjnego TRANSPORT
zostaną przeprowadzone remonty linii kolejowych nr 8 Warszawa– Radom – Kielce – Kraków oraz nr 25 Skarżysko-Kamienna i Sandomierz. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, a termin jej realizacji przewidziano w roku 2013. Licznie przybyli przedstawiciel władz i kolei.
Wśród zgromadzonych znaleźli się Prezydent Skarżyska Roman Wojcieszek, Poseł Przemysław Gosiewski, wiceminister Infrastruktury Juliusz Engelhardt, prezes Polskich Linii Kolejowych Zbigniew Szafrański, Poseł Marzena Okła-Drewnowicz, Poseł Maria Zuba, Poseł Andrzej Bętkowski i wielu innych.
Konferencję rozpoczął prezydent miasta Roman Wojcieszek, który w swoim przemówieniu zwrócił uwagę na ogromne znaczenie remontu i rewitalizacji odcinka Kielce – Radom na linii kolejowej nr. 8. Prezydent poprosił zebranych o jak najszybsze przystąpienie do realizacji planów związanych z remontem kolejowej ósemki. Prezydent przypomniał, że Skarżysko jest przecież „miastem na szlaku” i dlatego musimy zadbać o dobrą przepustowość komunikacyjną oraz o to ,by te szlaki nadal istniały i się rozwijały.
Następnie głos zabrał wiceminister Infrastruktur Juliusz Engelhardt, który przedstawił zamierzenia inwestycyjne kolei. Pan wiceminister w swoim wystąpieniu stwierdził, że transport kołowy wypiera transport kolejowy. Podsumowując początek swojego wystąpienia wiceminister infrastruktury określił kondycję kolei jak bardzo złą. Przez wiele lat nieremontowana infrastruktura kolejowa popadała w ruinę, a teraz jest ostatnia szansa na jej ratowanie. Dlatego tak niezwykle ważny jest projekt przeprowadzenia remontu linii kolejowej nr 8 Warszawa– Radom – Kielce – Kraków. Na odcinku Warszawa – Radom ruch pociągów ma być dostosowany do warunków europejskich, tzn. że pociągi powinny się na tym odcinku poruszać z prędkością do 160 km. na godzinę. Natomiast na odcinku Kielce – Radom linia kolejowa nr 8 ma zostać przystosowana do prędkości 120 km/h. Projekt ten znajduje się na liście rządowych priorytetów zapewniał pan wiceminister infrastruktury. Gdyby chcieć zmodernizować tą trasę aby umożliwiała poruszanie się pociągów z prędkością 160km/h na całej jej trasie to wówczas trzeba by było pozyskać z budżetu ok. 4,5 mld PLN. „Niestety – nie mamy takich pieniędzy” – powiedział wiceminister. Dodał również, że obecnie do modernizacji zakwalifikowano w trybie pilnym na terenie całej Polski ok. 5000 km torów.
Słowa te potwierdzał w swoim wystąpieniu prezes Polskich Linii Kolejowych Zbigniew Szafrański. Pan Prezes przez ok 30 min. przedstawiał prezentację dotyczącą kosztów realizacji projektu. Przedstawiał też korzyści płynące ze skrócenia czas podróży oraz zwiększenia komfortu podróży. Orientacyjny koszt rewitalizacji odcinka Kielce - Radom ma wynieść 2.447,17 mln PLN, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to ok. 1.566,19 mln PLN, wartość projektu w oparciu o studium wykonalności to 3.664,61 mln PLN. Okazuje się, że brakuje na wykonanie tego działania aż 1.217,44 mln PLN (prezentacja).
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zapewniła jednak, że nie zrezygnuje z realizacji przedmiotowej inwestycji a jedynie, w dobie kryzysu ekonomicznego i braku kwoty 1 217,44 mln PLN na sfinansowanie całości projektu zmieni jej sposób wykonania poprzez: Realizację projektu w pełnym zakresie na odcinku linii Warszawa Okęcie – Radom.Koszt realizacji projektu dla odcinka linii kolejowej Warszawa Okęcie – Radom wyniesie około 2000,00 mln PLN. Projektowana prędkość maksymalna na tym odcinku wynosi do 160 km/h. Pozwoli to skrócić czas przejazdu z Radomia do Warszawy o około 56 min.
Rewitalizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Radom – Kielce celem przywrócenia prędkości rozkładowej 120km/h ma kosztować około 480,00 mln PLN.
W planie uwzględniona została:
- Naprawa główna nawierzchni torów głównych zasadniczych,
- Naprawa główna rozjazdów i skrzyżowań torów położonych w torach głównych zasadniczych,
- Zmiana kategorii przejazdów (zabudowa nowych urządzeń), gdzie występują ograniczenia prędkości jazdy pociągów do 20 km/h,
- Remont obiektów inżynieryjnych,
- Naprawa główna sieci trakcyjnej.
W pierwszym etapie (lata 2010 – 2011) w celu uzyskania prędkości rozkładowej (rewitalizacji), zakłada się wykonanie n/w robót:
- Naprawa główna nawierzchni toru nr 1,odcinek Radom – Skarżysko - Kamienna.
- Naprawa główna rozjazdów i skrzyżowań torów położonych w torze nr 1, odcinek Radom – Skarżysko - Kamienna.
- Zmiana kategorii przejazdów (zabudowa nowych urządzeń), gdzie występują ograniczenia prędkości jazdy pociągów do 20 km/h.
Efektem zrealizowania w/w robót na odcinku Radom – Skarżysko - Kamienna będzie skrócenie czasu jazdy średnio o około 7 minut na tym odcinku.
Od roku 2011 (etap drugi) będzie sukcesywnie prowadzona rewitalizacja na odcinku Radom – Kielce:
- naprawa główna nawierzchni toru nr 2, odcinek Radom – Skarżysko – Kamienna,
- naprawa główna nawierzchni toru nr 1 i 2, odcinek Skarżysko – Kamienna – Kielce,
- naprawa sieci trakcyjnej ,
- naprawa obiektów inżynieryjnych.
Prezes Polskich Linii Kolejowych Zbigniew Szafrański po zaprezentowaniu szczegółowych danych stwierdził, że:
Dnia 30 stycznia 2009 r. podpisano umowę na Wykonanie dokumentacji geodezyjnej do celów projektowych niezbędnej do przeprowadzenia modernizacji linii kolejowej nr 8 (tor nr 1 i 2) na odcinku Warszawa Okęcie – Kielce łącznie z tymi stacjami w ramach projektu „ Modernizacja linii kolejowej nr 8 – odcinek Warszawa Okęcie – Radom – Kielce”. W wyniku realizacji umowy PKP PLK .S.A. otrzyma mapy numeryczne obszarów kolejowych i sąsiadujących z nimi, które będą wykorzystane do opracowania dokumentacji projektowej. Przewidziane harmonogramem realizacji umowy dostarczenie ostatnich map to listopad 2009 r.W chwili obecnej przygotowywane są dokumenty celem ogłoszenia przetargów na wybór wykonawców dokumentacji projektowych dla obszaru LCS Warszawa Okęcie i LCS Radom. Planowany termin ogłoszenia przetargów – lipiec /sierpień 2009 r.
Po prezesie PLK przemawiał Prezydent Roman Wojcieszek który przedstawił ciekawą koncepcję zagospodarowania terenu przed Dworcem PKP i pomiędzy ul. Towarową a ul. 1-go Maja w nawiązaniu do projektowanego tunelu pod torami PKP. Projekt ma kosztować gminę 8 mln złotych.Prezydent Wojcieszek omówił także planową budowę przejścia podziemnego na stacji Skarżysko – Kamienna, która ma kosztować 25,00 mln zł. Przejście podziemne na stacji Skarżysko – Kamienna ma mieć wg planów długość 130 m. Budowa przejścia ma pozwolić na likwidację kładki, która obecnie umożliwia komunikację pieszą pomiędzy osiedlami Dolna i Górna Kamienna.
Podsumowaniem konferencji była dyskusja w której Poseł Przemysław Gosiewski skrytykował pomysł modernizacji linii kolejowej nr 8. Pan Poseł zaproponował całkowitą przebudowę linii kolejowej nr 8 na odcinku Radom-Kielce w celu dostosowania prędkości do standardów europejskich. Wiceminister Infrastruktur Juliusz Engelhardt ripostował wskazując na niezasadność argumentów Pan Posła Gosiewskiego ze względów finansowych oraz topograficznych.
Po zakończeniu części oficjalnej konferencji - zorganizowano konferencję dla mediów. Wiceminister Infrastruktur Juliusz Engelhardt powiedział mediom, że jego współpraca z władzami samorządowymi Skarżyska układa się bardzo dobrze. Dodał także, że cieszy go aktywność naszych lokalnych władz zmierzająca do wyremontowania linii kolejowej nr 8 oraz infrastruktury kolejowej na terenie naszego miasta. Pan wiceminister podsumował całość konferencji słowami: Społeczeństwo potrzebuje kolei. Kolej jest alternatywą dla ruchu kołowego. Budujmy więc kolej.