Matematyka po angielsku, czyli dwujęzyczna nauka w SP 4
W ramach projektu „Świętokrzyskie Dwujęzyczne - Szkolne Inkubatory Dwujęzyczności” organizowanego przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach, w Szkole Podstawowej nr 4 w Skarżysku już drugi rok szkolny prowadzone są bilingwalne lekcje. Zadaniem szkoły było, tak samo jak w poprzednim roku szkolnym, przygotowanie inicjatywy dwujęzycznej. W roku szkolnym 2015/16 inicjatywa polegała na prowadzeniu lekcji matematyki w klasie 4 za pomocą języka angielskiego.
Celem działania było: rozwój zdolności lingwistycznych, zastosowanie języka angielskiego jako narzędzia do zdobywania wiedzy, poznanie specjalistycznego słownictwa i umiejętności swobodnego posługiwania się nim, różnicowanie metod i form prowadzenia lekcji i wzmacnianie motywacji ucznia.
Nauczanie drugiego przedmiotu poprzez język obcy określane jest skrótem CLIL co oznacza Content and Language Integrated Learning (Zintegrowane Kształcenie Przedmiotowo-Językowe). W projekcie został wykorzystany Model C (nazwa według raportu o edukacji dwujęzycznej – CODN, 2008) - lekcje z ograniczonym użyciem języka angielskiego (przeplatanie języka polskiego i angielskiego, tzw. code-switching). W modelu używanie języka angielskiego w procesie nauczania i uczenia się zajmowało do 40% danej lekcji.
Lekcje dwujęzyczne zostały poprowadzone w zespole składającym się z nauczycielki matematyki i nauczyciela języka angielskiego. Anglista po konsultacji z matematykiem przygotowywał jedno zadanie z podręcznika, które było wyjaśnione przez nauczyciela i rozwiązywane przez uczniów klasy 4 w języku angielskim. Poziom słownictwa języka angielskiego dopasowany był do poziomu nauczania języka angielskiego w klasie 4. Dodatkowo nauczyciel wprowadzał elementy teatralne w trakcie przedstawiania zadań np. był przebrany za mleczarza, gdy wprowadzał Szacowanie, a temat: Mapa i plan przedstawiał w ubraniu pirata. Zastosowana metoda sprzyja skupieniu uczniów, ich koncentracji zarówno na słownictwie, jak i zagadnieniach z zakresu matematyki. Uczniom podobał się ten sposób prowadzenia lekcji. Planuje się kontynuację nauczania metodą CLIL w roku szkolnym 2016/17.
Źródło: ZSP nr 4 w Skarżysku-Kamiennej