Możesz to zmienić – przekonywali w Skarżysku organizatorzy kampanii społecznej przeciwko obojętności na przemoc
MOŻESZ TO ZMIENIĆ – to tytuł ogólnopolskiej kampanii społecznej przeciw obojętności na przemoc w miejscach publicznych. Kampanię wsparł także prezydent miasta, Konrad Krönig. Wczoraj na jego zaproszenie organizatorzy kampanii gościli w Skarżysku. W czasie spotkania z mediami mówili o problemie obojętności na napady i gwałt w miejscach publicznych.
Jednym z organizatorów kampanii jest Paweł Dąbrowa, który pochodzi ze Skarżyska. Obecnie mieszka w Warszawie. To on był pomysłodawcą stworzenia kampanii społecznej przeciwko ludzkiej obojętności, ponieważ sam był świadkiem takiego zdarzenia. Kilka miesięcy temu - jako jeden z wielu przechodniów - był świadkiem napadu w centrum Warszawy. To było ścisłe centrum miasta. Jednak nikt nie zareagował. Nikt nie pomógł dziewczynie, która została zaatakowana w miejscu publicznym. Płakała i wołała o pomoc. Prawie wszyscy świadkowie przeszli obojętnie. Paweł zareagował. Napastnik uciekł, a dziewczyna została uratowana.
- Dla mnie to był naturalny, zwykły odruch. Nie czuje się przez to bohaterem. Chciałbym aby inni też tak postępowali - mówi Paweł Dąbrowa.
Poruszony tą sytuacją i brakiem reakcji innych przechodniów, Paweł Dąbrowa wspólnie z Anną Bielecką stworzyli pełną strategię kampanii społecznej MOŻESZ TO ZMIENIĆ. Jej celem jest zachęcenie mieszkańców dużych miast do reagowania w sytuacji, gdy są oni świadkami napadu lub gwałtu.
- Brutalne napaści zdarzają się nie tylko w ciemnych zaułkach, bramach i dzielnicach o nie najlepszej reputacji. Coraz częściej dochodzi do nich w centrach miast, w miejscach dobrze oświetlonych i w obecności przechodniów. Ci mimowolni świadkowie widząc napad, powinni zareagować, pomóc ofierze. Jednak często przechodzą obojętnie. Nie robią nic. Pomimo płaczu, krzyku, czy wyraźnego wołania o pomoc. Tu rodzi się problem, ponieważ powstaje zjawisko przyzwolenia społecznego, które ułatwia napastnikom atakowanie kolejnych ofiar – podkreślają organizatorzy kampanii.
W czasie poniedziałkowej konferencji prasowej w Urzędzie Miasta w Skarżysku przedstawili oni także wyniki przeprowadzonych na ich zlecenie badań.
- Według badań przeprowadzonych przez firmę SW Research, 61% ludzi nie reaguje gdy widzi przemoc na ulicy - mówi Anna Bielecka, organizator kampanii społecznej "Możesz to zmienić".
Jako przyczynę braku reakcji respondenci najczęściej podawali strach o własne zdrowie (76,6 %) lub strach przed konfrontacją z napastnikiem (74,1%). 48% pytanych nie reaguje bo uważa, że to nie ich sprawa, a 41,2 % nie reaguje, bo jest zniechęcona przyszłym kontaktem z policją. 46,3 % nie reaguje, bo uważa, że nie jest wystarczająco silna, natomiast 40,7 % nie reaguje dlatego, że inni także nie reagują.
- Nie namawiamy nikogo do konfrontacji z napastnikiem, ale możemy zrobić wiele. Celem naszej kampanii społecznej "Możesz to zmienić" jest zmiana sposobu myślenia i postaw ludzi, którzy mogą stać się świadkami napaści. Chcielibyśmy pokazać, że warto i należy reagować w takich sytuacjach. Nie trzeba być wysportowanym, postawnym mężczyzną. Istnieją różne rodzaje pomocy. Można podejść do napastnika i zwrócić mu uwagę. Ale wystarczy nawet stojąc w oddali zadzwonić na policję, straż miejską lub poprosić kogoś innego o pomoc. Jest wiele sposobów. Może pomóc nastolatka, osoba starsza czy silny mężczyzna. Każdy może coś zrobić. Każdy powinien coś zrobić – podkreślała Anna Bielecka.
Ważnym elementem kampanii jest innowacyjny, interaktywny spot kampanii. Po raz pierwszy w Polsce widzowie będą mogli zadecydować o rozwoju wydarzeń w spocie poprzez social media. Jedno proste działanie w trakcie oglądania spotu pozwoli uratować ofiarę.
Spot można obejrzeć na stronie internetowej kampanii www.mozesztozmienic.pl. Zachęcamy do jego obejrzenia i udostępniania, by o kampanii dowiedziało się jak najwięcej osób.
- Czuję się ogromnie wyróżniony, że poproszono mnie o wsparcie kampanii. Czuję jednocześnie dumę, że jednym z jej organizatorów jest skarżyszczanin – mówił w czasie konferencji prezydent Konrad Krönig, który zachęcał do rozpowszechniania spotu.
Spot emitowany jest także w środkach komunikacji miejskiej w Warszawie oraz kilkunastu innych miastach wojewódzkich, także w internecie m.in. na wspomnianej już stronie internetowej www.mozesztozmienic.pl, na portalu YouTube, różnych blogach i portalach społecznościowych takich jak: Facebook, Twitter i Google+.
- Pragniemy uwrażliwić ludzi na krzywdę, która dzieje się tuż obok, którą każdy z nas mógłby przerwać, pomagając. To jest możliwe. Są różne sposoby. Zawsze można pomóc. Chcemy pokazać, że dobro człowieka nie powinno być nam obojętne – podkreślają organizatorzy kampanii społecznej "Możesz to zmienić" Anna Bielecka i Paweł Dąbrowa.
Zapraszamy na oficjalną stronę internetową kampanii www.mozesztozmienic.pl
Facebook/mozesztozmienic Twitter/mozesztozmienic