Nowe zasady organizowania zbiórek publicznych
18 lipca 2014r. weszła wżycie nowa ustawa o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. (Dz. U. z 2014r. poz. 498). Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało ją wspólnie z partnerami społecznymi.
Nowa regulacja wprowadza elektroniczną formę zgłaszania zbiórek oraz publikację na specjalnie utworzonym w tym celu portalu internetowym.. Najistotniejsza jest jednak zmiana polegająca na scentralizowaniu procesu i obsłudze zgłoszeń wyłącznie w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji.
Najważniejsze z wprowadzonych zmian to:
- Obsługa zgłoszeń zbiórek publicznych będzie prowadzona wyłącznie
w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, - Pozwolenia na zbiórki publiczne zastąpione zostaną zgłoszeniem zbiórki publicznej – decyzje wydawane prze różne organy administracji zostaną zastąpione zgłoszeniem, dane ze zgłoszenia będą zamieszczone na portalu zbiórki.gov.pl
- Zgłoszenie, aktualizację danych, sprawozdanie będzie można wysłać elektronicznie, z wykorzystaniem gotowych formularzy, z użyciem profilu zaufanego ePUAP albo bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz w formie tradycyjnej, papierowej,
- Wszystkie informacje dotyczące zbiórek dostępne są na portalu zbiórki.gov.pl
- Zbiórki elektroniczne (np. przelewy na rachunek bankowy, wpłaty online, wysyłanie sms’ów) można będzie prowadzić bez dodatkowych formalności - nowa ustawa dotyczy wyłącznie zbiórek organizowanych bezpośrednio w miejscach publicznych,
- Została zniesiona opłata skarbowa.
Zgłoszenia zbiórek publicznych (czyli zbiórek gotówki i darów w przestrzeni publicznej) będzie można dokonywać pocztą lub elektronicznie – ta druga forma jest preferowana m. in. dlatego, że jest szybsza. Aby dokonywać zgłoszenia elektronicznie należy posiadać podpis elektroniczny lub bezpłatny „profil zaufany” czyli podpis elektroniczny przeznaczony do kontaktu obywateli z administracją, który można założyć: www.epuap.gov.pl
Zbiórki elektroniczne – np. przelewy – mona prowadzić od 18 lipca br. bez dodatkowych formalności.
W przypadku organizowanych w przestrzeni publicznej zbiórek w gotówce i darów wystarczy od 18 lipca 2014r. proste zgłoszenie na ogólnopolskim portalu www.zbiórki.gov.pl, Na tym portalu będą także publikowane sprawozdania.
Od 18 lipca 2014r. została zniesiona opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek oraz obowiązek publikacji sprawozdań w prasie.
Ustawa jest opublikowana w Dzienniku Ustaw, link: http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2014/498
Więcej informacji o nowej ustawie można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji www.mac.gov.pl natomiast o tym, jak uzyskuje się bezpłatny podpis elektroniczny (profil zaufany) do kontaktów z administracją: www.cpi.gov.pl/profil_zaufany